Opnieuw zoeken

Sla inhoud over

KC 2013/063

Datum uitspraak:
02/07/2013
Artikel:
39, 60 lid 1
Samenvatting:
Klager beklaagt zich over het feit dat een waardekaart die hij gekocht in een andere PI niet meer geldig is. De alleensprekende beklagrechter is bekend met het gegeven dat PHONio is gebaseerd op het gebruik van individuele rekeningkaarten in combinatie met (op-)waardeerkaarten die afhankelijk van de wensen van de klant verschillende waardes kan bevatten. De kaart waarvan klager stelt dat hij die niet meer kan gebruiken, is een opwaardeerkaart. Deze opwaardeerkaarten zijn alleen bruikbaar in de inrichting waar de kaart is gekocht. De beklagrechter is van mening dat klager moest weten dat alleen de rekeningkaarten gebruikt konden worden om te telefoneren. De beklagrechter is van oordeel dat de gang van zaken waarover klager zich beklaagt een algemene regeling betreft, welke niet in strijd is met enig wettelijk voorschrift en waartegen derhalve in beginsel geen beklag mogelijk is. Klager wordt dan ook niet-ontvankelijk verklaard.
Uitspraak:

van de alleensprekende beklagrechter uit de commissie van toezicht bij de penitentiaire inrichtingen […] te […] naar aanlei­ding van het indienen van het klaagschrift van:

                                                           […]      

ten tijde van het indienen van het klaagschrift verblij­vende in de peniten­tiaire inrichtingen […] te […].


A. DE STUKKEN

Een klaagschrift d.d. 30 mei 2013 waarin klager zich beklaagt over het feit dat een waardekaart niet meer geldig is, welk klaagschrift op 3 juni 2013 bij het secretariaat is binnengekomen.

Schriftelijke inlichtingen en opmerkingen van de juridisch medewerker namens de plv. vestigingsdirecteur (verder: de directeur) van genoemde inrichtingen, gedateerd 27 juni 2013, aan de alleensprekende beklagrechter overgelegd, waarvan de inhoud bij het standpunt van de directeur is weergegeven.

Toelichting inzake kaarttelefonie justitiabelen van Telio.

De inhoud van voormelde stukken wordt als hier ingelast be­schouwd.

De beklagrechter heeft klager en de directeur niet in de gelegenheid gesteld omtrent het klaagschrift mondeling nadere opmerkingen te maken, aangezien deze het beklag aanstonds kennelijk niet ontvankelijk acht.

B. STANDPUNT VAN KLAGER
Betrokkene heeft in de P.I. [A] een waardekaart van € 5, - gekocht. Hij heeft deze waardekaart bij zijn overplaatsing naar PI […] ingevoerd. Toen hij dringend moest bellen, merkte hij dat de waardekaart in de huidige PI niet werkte. Hij eist een vergoeding van € 5, - voor de kaart die niet meer bruikbaar is, evenals € 100, - ter compensatie.

C. STANDPUNT VAN DE DIRECTEUR

Betrokkene klaagt er over dat hij telefoonkaarten die hij in een andere inrichting heeft gekocht niet kan gebruiken in P.I. […].

Gedetineerden beschikken over een rekeningkaart. Die kaart kunnen ze opwaarderen met waardekaarten die ze in de winkel kunnen kopen. Het tegoed van de rekeningkaart kunnen ze in alle inrichtingen gebruiken. De waardekaarten zijn enkel te gebruiken in de inrichting waar ze aangeschaft worden.

Betrokkene had er dus voor moeten zorgen dat hij de rekeningkaart in de vorige inrichting had opgewaardeerd met de waardekaarten die hij daar had gekocht.

Omdat het hier een algemene regel betreft die geldt voor alle gedetineerden in Nederland, verzoek ik u de klacht van betrokkene niet ontvankelijk, danwel ongegrond te verklaren.

D. BEOORDELING

Betrokkene beklaagt zich erover dat een waardekaart die hij in de P.I. [A] kocht, in de huidige PI niet gebruikt kan worden.

In januari 2012 heeft de Dienst Justitiële Inrichtingen ervoor gekozen om landelijk gebruik te gaan maken van een uniform voiceloggingsysteem dat geleverd wordt door de firma Telio. Dit systeem is in 2012 gefaseerd in de inrichtingen geïnstalleerd.

Het product PHONio maakt telefoneren mogelijk voor de gedetineerden. PHONio is gebaseerd op het gebruik van individuele rekeningkaarten in combinatie met (op-)waardeerkaarten die afhankelijk van de wensen van de klant verschillende waardes kan bevatten.

De kaart waarvan klager stelt dat hij die niet meer kan gebruiken, is een opwaardeerkaart. Deze opwaardeerkaarten zijn alleen bruikbaar in de inrichting waar de kaart is gekocht.

Telio adviseert daarom gekochte waardekaarten meteen te gebruiken om de rekeningkaart op te waarderen.

De beklagrechter is van mening dat klager moest weten dat alleen de rekeningkaarten gebruikt konden worden om te telefoneren; hij had bij het verlaten van de P.I. [A] met de betreffende opwaardeerkaart zijn rekeningkaart moeten opwaarderen.

Krachtens artikel 60 lid 1 van de Penitentiaire Beginselenwet kan een gedetineerde beklag doen over een hem betreffende door of namens de directeur genomen beslissing.

De gang van zaken waarover klager zich beklaagt betreft een algemene regeling, welke niet in strijd is met enig wettelijk voorschrift en waartegen derhalve in beginsel geen beklag mogelijk is. Bovendien is er geen sprake van een beslissing die aan de directeur van de P.I. […] kan worden toegerekend.

Om die redenen dient klager dan ook niet ontvankelijk te worden verklaard in zijn klaagschrift.

E. BESLISSING

De alleensprekende beklagrechter verklaart het klaagschrift kennelijk niet ontvankelijk.


Aldus gegeven op 2 juli 2013
 door de alleensprekende beklagrechter bijgestaan door de secretaris […].



RSJ heeft nog geen uitspraak in de beroepszaak gedaan. Het kenmerk is 13/2197/GA.