Sla inhoud over

Jurisprudentie media

Hieronder vindt u de uitspraken van de beklagcommissies. Voor de uitspraken van de RSJ kunt u de jurisprudentiedatabank raadplegen.

25 mei 2012, KC 2012/131
De klacht is gericht tegen het weigeren van telefonisch contact met dhr. [persoon A] sinds 16 februari 2011 [klacht 1] en de weigering tot het opleggen van een maatregel beperking contact met de buitenwereld [klacht 2]. Gezien het niet verlenen van toestemming voor contact met documentairemaker [persoon A] een beperking inhoudt van het contact met de buitenwereld, te weten contact met media, kan klager ingevolge artikel 56, eerste lid en onder c, Bvt, in zijn beklag worden ontvangen. In beginsel heeft een verpleegde het recht op vrijheid van meningsuiting. Ingevolge artikel 39 Bvt kan het hoofd van de inrichting toestemming geven voor het voeren van een gesprek tussen de verpleegde en een vertegenwoordiger van de media, voor zover zich dat verdraagt met de onder in dit lid onder a tot en met e genoemde belangen. De commissie overweegt dat de kliniek in redelijkheid de beslissing heeft kunnen nemen, mede omdat uit de brief van dhr. [persoon A] blijkt dat de doelstelling van zijn documentaire verder gaat dan de op dat moment in de kliniek verblijvende klager. Daarnaast is dhr. [persoon A] terecht doorgezonden naar het Ministerie van Justitie voor het maken van de documentaire. Dit onderdeel is ongegrond. Ter beoordeling aan de beklagcommissie ligt derhalve de weigering van het hoofd van de inrichting tot het voeren van telefoongesprekken of een bepaald telefoongesprek telkens voor een periode van ten hoogste vier weken, indien dit noodzakelijk is met het oog op een belang als bedoeld in artikel 35, derde lid van de Bvt. Gelet op het vorenstaande kan de beklagcommissie niet anders dan vaststellen dat de kliniek niet conform dit wettelijk kader op klagers verzoek om telefonisch contact te mogen hebben met dhr. [persoon A] heeft beslist. De beslissing tot een telefonisch contactverbod is dan ook niet op goede gronden genomen en had ook niet zonder verlengingsbeslissingen in dit kader voor langere tijd mogen voortduren. Klacht gegrond, financiƫle tegemoetkoming.